۱۳۹۱ مرداد ۲۶, پنجشنبه

محرومیت در اداره معارف ناهور




نویسنده: کیهان فرهمند

این عکس اداره معارف ولسوالی ناهور ولایت غزنی است، اداره که شاید دها مکتب را باید مدیریت کند. وقتی وضعیت خود این اداره این شکل باشد وضعیت خود مکاتب چگونه خواهد بود؟ خدا میداند! برهیچکس پوشیده نیست که از سال دوهزایک بدینسو میلیارد ها دلار کمک هایی جامعه جهانی سرازیر افغانستان شده است و به مسرف رسیده است اما این است وضعیت اداره ها در ولسوالی هایی هزاره جات.


اینجا اولین سوال که  ذهن هر بیننده را بخود جلب میکند این است که چرا چنین است؟


 یکی از دلایل این است که خوب اینجا افغانستان است و در این کشور تبعیض و تعصب از پاین ترین طبقه تا بالاترین طبقه از اجتماع موج میزند. بنابر این طبیعی است که در چنین کشور انکشاف متوازن نباشد و در جای جای از این کشور که مکاتب را آتش میزند و هزاران تا جرم جنایت دیگر را انجام میدهند دوباره مکتب ساخته شود و بازسازی جریان داشته باشد. اما در مناطق که امنیت وجود دارد و مردمش هم جرم جنایت را مرتکب نمیشود چنین باشد، چون از تبار افغان (اوغان) نیست! سالهایی سال است که چنین بوده و خیلی زود است که در مدت این یازده سال بخواهیم این تعصب و تبعیض از بین برود. تبعیض، تعصب در گوشت و پوست و خون این مردمان ریشه دوانده و بخش از وجودش شده است.


دلیل دیگر آن نیز فساد است که در درون حکومت وجود دارد. حکومت که لقب فاسد ترین حکومت را گرفته است و وزیرانش میلیارها میلیار دلار را به جیب میزند و در حساب هایی خود در بانک هایی خارجی انتقال میدهد. خوب وقتی این چنین باشد این جفا است که بخواهیم به مناطق محروم توجه کند!


دلیل دیگرش هم استفاده سؤ مسئولان است که بعنوان مدافع حقوق این ملت محروم  خود شان را میگیرند. چه آنهایی که در درون حکومت هستند و چه آنهایی که با رأی این مردم بر کرسی پارلمان تکیه زده است و معاش دالر به جیب میزند و سرگرم معاملۀ هایی خودشان است و فراموش کردند که از رأی همین مردم محروم به کرسی پارلمان رسیده است.


دلیل دیگرش هم خود مردم است که نمیتوانند ازکسانی به آنها رأی داده اند و بعنوان نماینده به پارلمان فرستاده اند پرسش نمایند  وادارشان نماید تا در پارلمان از محرومیت شان سخن بگوید و از حقوق مسلم شان دفاع نماید و در نهایت در انتخاب هایی خود اشتباه کرده اند. 

۱ نظر:

  1. حاجتی نیست بپرسش که چه نام است ایجا=جهل را بر مسند وبر فقر مقام است ایجا
    علم وفضل وهنروسعی وتفکرممنوع = آنچه درشرع حرام است,حلال است ایجا
    فکر مجموع درین قافله جزحیرت چیست= زانکه اندر کف یک دزد مقام است ایجا
    بلخیا! نکبت وادبار زسستی پیداست = چاره ی این همه, یکبار قیام است اینجا
    ما بسر منزل مقصد, چه سان راه بریم = راهزن رهبر وخس دزد امام است ایجا
    سید اسماعیل بلخی
    چیزی نمیشوه گفت من شعری از بلخی شهید راگذاشتم
    موفقیت تان نویدیست برای مالستان درخشان؛موفق باشی فرهمند عزیز
    جلیل"سحر"

    پاسخحذف