۱۳۹۱ مرداد ۱۰, سه‌شنبه

همگی پک براریم.


معارف ستون فقرات یک کشور را تشکیل میدهد، اگر به ستون فقرات یک جامعه دچار مشکل شود جامعه مورد نظر هرگز نخواهد توانست سرپا بایستد. عکس را که مشاهده میکنید عکس اداره معارف ولسوالی مالستان ولایت غزنی است، اداره که تعداد (62) باب مکتب را در مالستان که بیش (40000)شاگرد و (560) معلم و تعداد (100)نفر کارمند و(70) نفر ملازم دارد را داره میکند. سوال که اینجا مطرح میشود این است که وقتی خود اداره معارف در این وضعیت باشد وضعیت خود مکاتب مالستان چگونه خواهد بود؟

آنچه واضح و مبرهن است این است که مسؤلین حکومت مرکزی به ولسوالی هایی محروم بویژه هزاره جات بصورت عمد توجه ندارند. از ادوار گذشته بگزریم که چه کردند و چه به ارمغان آوردند اما؛ از سال دوهزار یک بدینسو میلیارد ها دلار سرازیر افغانستان شد و به مسرف رسیده ، اما آنچه واضح ومبرهن است این است که در تقسیم بودجه سالانه عدالت وجود ندارد و در توضیع و تقسیم بودجه هایی انکشافی تبعیض صورت میگیرد.

. افغانستان همانطور که از نامش پیداست متعلق به یک قوم خاص است و دیگر اقوام درآن سهم ندارد، بنا به گفته غلامسخی ارزگانی که ما هرچه شعر: همگی پک براریم را سردهیم معنی نمیدهد. برایی اثبات این ادعا ذکر این نکته کافی است که در یکسال در ولایت چون خوست 800 پروژه عمرانی درنظر گرفته میشود و در ولایت چون دایکندی که ده برابر خوست جمعیت دارد 16 پروژه عمرانی در نظر گرفته میشود. حالا تو خود بخوان و این حدیث مجمل!

اگر از کابل بلخ تخاریم .... همگی پک براریم.
ویا از بامیان، دایکندی، مالستان، جاغوری، شاریستان، بدخشان قندهاریم، همگی پک براریم!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر