۱۳۹۱ آذر ۱۹, یکشنبه

دور دوم برنامه هبستگی ملی به مالستان آمد


برنامۀ همبستگی ملی یک برنامۀ اولویت ملی حکومت جمهوری اسلامی افغانستان است که توسط وزارت احیا و انکشاف دهات عملی و به کمک مالی ادارۀ انکشاف بین المللی بانک جهانی، صندوق وجهی بازسازی افغانستان، صندوق انکشاف اجتماعی جاپان و مراجع تمویل کننده دیگر تمویل میگردد. برنامۀ همبستگی ملی یکی از بزرگترین برنامۀ انکشافی در کشور و دومین برنامۀ بزرگ و شناخته شده در سطح جهان است و در افغانستان این نخستین برنامه ای است که به پوشش ملی رسیده و بصورت یکسان در تمام قراء و قصبات افغانستان پا گذاشته و سراغ تک تک فامیل ساکن در یک قریه رفته است.
برنامه همبستگی ملی از سال 2003 در افغانستان به ابتکار حکومت جمهوری اسلامی افغانستان آغاز گردید و تا حال ادامه داشته و توانسته 34 ولایت کشور را زیر پوشش بیگیرد. 

دور دوم برنامه همبستگی ملی قریه جاتی را تحت پوشش قرار میدهد که دور اول این برنامه را موفقانه سپری کرده باشد. ولسوالی مالستان یکی از ولسوالی های است که در سال 2003 تحت پوشش برنامه همبستگی ملی آمد و این برنامه تا سال 2007 درین ولسوالی ادامه داشت (البته تعدادی اندکی قریه ها هم بودند که تا سال 2008 و بعد از آن هم کار شان ادامه داشته است). در دور اول برنامه همبستگی ملی تمام قریه جات مالستان در 182 شورا تثبیت شد و تعداد فامیلین آن 16,169 شمارش گردیده بود. مجموع وجوه مالی تخصیص داده شده در حدود 161 میلیون افغانی بوده که در 300 پروژه ه اکثراً زیر بنایی تخصیص داده شد و بیشتر از 97 فیصد پروژه ها موفقانه به پایه اکمال رسید.

برنامه همبستگی ملی در ولسوالی مالستان در حالی به سراغ هر قریه و فامیل ها رفت که باور کردن آن برای عامه مردم مشکل بود و این حالت باعث شد که بسیاری مردم در انتخاب پروژه های زیر بنایی دقت نکنند. تامین برق توسط پروژه های برق جنراتوری یکی از پروژه ها بود که اکثر شورا ها آنرا انتخاب کرده بودند. همین طور اعضاء کلیدی شوراها را بعضاً کسانی تشکیل میداد که در کارهای جمعی یا اصلاً علاقه نداشتند و یا کم علاقه بودند. کسانی که علاقمند به کارهای جمعی بودند نخواسته بودند که خود را در این پروسه دخیل کنند که به گفته ایشان "ای گپا ناق است، هر موسسه میه یگان وعده میدیه و میره".  خدا کند که این بار چنین اتفاق نیافتد مردم شریف ما در برابر این برنامه مهم دقت عمل بخرچ دهند.

ولسوالی مالستان یکی از ولسوالی های است که 100% قریه ها زیر پوشش برنامه آمده و دور اول برنامه موفق ارزیابی شده و به اساس آن ولسوالی مالستان واجد شرایط برای دور دوم برنامه شناخته شد و این بزرگترین فرصت انکشافی برای ولسوالی مالستان میباشد و این در حالیست که اکثر ولسوالی های افغانستان به نسبت نا امنی تا حال نتوانسته اند حتی در دور اول برنامه تحت پوشش قرار گیرند.

اهمیت برنامه  همبستگی ملی:

آن چه که پیدا است برداشت اکثر مردم از برنامه همان نتیجه آنی و فعلی برنامه است و اکثراً فکر میکنند این برنامه خوب است که یگان پل و پلچک درست میکند در حالیکه واقع امر این طور نیست اهداف این برنامه فراتر ازین میتواند باشد. برنامه همبستگی ملی طوریکه از نام آن پیدا است هدف آن همبستگی و ایجاد روحیه انتخاب جمعی، کار جمعی و مدیریت جمعی بوده و برای ارتقاء ظرفیت قریه و شورا کار میکند. از طریق این برنامه ارزش های اسلامی مانند، اتحاد، مساوات و عدالت نیز تشویق میگردند. و در نهایت امر میتوان گفت که این برنامه تمرکز بیشتر روی برنامه های انکشافی دارد و از اهداف انکشافی برنامۀ همبستگی ملی تقویت و برقرار نگهداشتن شوراهای انکشافی قریه منحیث ادارات مؤثر برای حکومتداری محلی و انکشاف اجتماعی و اقتصادی در آینده میباشد و در کل میتوان اهداف برنامه بطور ذیل میتوان خلاصه کرد:
        
یک:  تأسیس شوراهای انکشافی قریه به شیوۀ آزاد و دیموکراتیک و آشنایی مردم با روش انتخابات و نهادینه ساختن روش تشخیص نیازمندی قریه.
دو: ارتقای ظرفیت شورای انکشافی قریه و اعضای قریه (اعم از زنان و مردان) در عرصه های مختلف، منجمله در عرصۀ حکومتداری، انکشاف محلی، پروسه اداری و مدیریت مالی. این برنامه یاد میدهد که حکومتداری در سطح یک قریه چگونه میباشد و یاد میدهد که چگونه میتوان ضروریات جمعی را تشخیص داد و یک پلان انکشافی برای یک قریه ساخت.
سه: فراهم ساختن وجه انکشافی (پول) برای پروژه های که توسط اعضاء قریه شناسایی و اولویت بندی شده است از دیگر اهداف برنامه است.  
چهار: تأمین ارتباطات شوراهای انکشافی قریه با ادارات دولتی، مؤسسات غیردولتی و مراجع تمویل کننده جهت دسترسی مردم به خدمات انکشافی و منابع مالی. این برنامه کمک میکند که چگونه اعضای شورا که پروژه های انکشافی شان را از مراجع دولتی و غیر دولتی و دونر ها تمویل نمایند و خلاصه شوراهای انکشافی در آینده مانند یک پل بین مردم قریه و ارگانهای دولتی، نهادهای کمک کننده و سایر مراجع ذیربط خواهد بود. با توجه به اهداف فوق بصورت عموم میتوان گفت که فعالیت های که برای قریه جات در جریان تطبیق برنامه انجام میگیرد در بخش های مختلف صورت میگیرد:

بخش اول: ارتقای ظرفیت شوراهای انکشافی و تقویت شوراهای انکشافی قریه جهت رهبری و ادارۀ انکشاف اجتماعی و اقتصادی و حکومتداری در سطح قریه. در این بخش برای اعضاء شورا برنامه های آموزشی در نظر گرفته میشود. این برنامه های آموزشی از آشنایی با برنامه شروع و تا آموزش تمام پروسه اداری، مدیریت پروژه، پروسه خریداری، محاسبه و غیره موارد ضروری به اعضاء شورا آموزش داده میشود.
بخش دوم: تخصیص وجوه انکشافی به قریه جهت انکشاف اجتماعی و اقتصادی میباشد. این بخش مربوط به تثبیت مبلغ پولی است که نظر به تعداد فامیل برای شورا برای پروژه شان داده میشود.  
بخش سوم: فراهم آوری کمک های تخنیکی به اعضاء شورا در دیزاین و برآورد پروژه و همکاری در جریان تطبیق پروژه و در ضمن به اعضاء شورا یاد داده میشود که چگونه از جریان تطبیق پروژه نظارت و مراقبت نمایند.

مزیت این برنامه:

زمانیکه یک قریه دارای شورای انکشافی بود این شورای انکشافی چون یک نهاد رسمی و ثبت شده دولت در سطح یک قریه میباشد. این نهاد اگر واقعاً فعال باشد علاوه بر مدیریت وجه انکشافی (پول) برنامه همبستگی ملی برای انکشاف قریه شان میتواند با تصدیقنامه شورا از دونر ها و مراجع کمک دهنده دیگر مانند یک موسسه پول برای باقی پروژه های مورد نیاز شان درخواست کنند. و قابل ذکر است که وزارت احیاء و انکشاف دهات یک پروگرام دیگر تحت عنوان برنامه رشد و انکشاف منطقوی- http://www.mrrd-nabdp.org/attachments/article/145/Malistan%20Full%20DDP%20Finalized.pdfبرای توانمند سازی و ارتقاء ظرفیت شوراهای انکشافی را روی دست دارد و این برنامه به ولسوالی ها رفته در تماس با شوراهای انکشافی ضرورت و نیازمندی قریه را بازنگری مینماید بدین معنی که پلان انکشافی شورا ها را تجدید نموده و بعد بدسترس مراجع تمویل کننده، دیپارتمنت های پلانگذاری دولتی و دیگر مراجع ذیربط انکشافی قرار میدهد. این ها فرصتهای انکشافی است که مردم شریف ما باید استفاده اعظمی ازآن ببرند. 

چالشهای این برنامه:

چون فعالیت در چارچوب این برنامه کاملاً یک کار جمعی است و از طرف دیگر چون اعضاء شورا باید رضا کارانه کار نمایند چالشهای هم در پی دارد. گاهی شاید بعضی ها شفافیت پروسه را زیر سوال ببرند یا بارها اعضاء کلیدی شورا از قریه تا مرکز ولایت باید سفر کنند، ساعت ها پشت درهای ادارات دولتی و غیر دولتی انتظار بکشند و امثال اینها، که این ها را میتوان جز چالشها بر شمرد. ولی اگر اعضاء شورا روحیه خدمتگذاری داشته باشند و به اعتماد مردم نسبت به خود شان احترام داشته باشند این مشکلات به عنوان مشکل و چالش نه بلکه به عنوان یک تجربه نیک خواهد بود.

دور دوم برنامه همبستگی ملی در مالستان:

دور دوم برنامه همبستگی ملی نیز مانند دوره قبل ولی با تاکید بیشتر روی ظرفیت سازی شوراهای انکشافی و قریه تطبیق میگردد. این بار هیچ شورایی جدیداً تاسیس نمیگردد و در ولسوالی مالستان 182 شورا قبلاً تثبیت شده و این بار کار با همان شوراها آغاز میگردد. هرنوع اصرار روی ایجاد شورای جدید صرف باعث ضیاع وقت خواهد بود.
برنامه مانند دوره قبل در هر فامیل ده هزار افغانی وجوه مالی در نظر میگیرد. هر زوج یک فامیل حساب میشود و در دور دوم تعداد فامیل جدیداً شمارش میگردد. در هر شورا تا 300 فامیل وجوه مالی در نظر گرفته شده میتواند یعنی حد اعظمی تا سه میلیون افغانی به یک شورا پرداخت میشود. امتیاز جدیدیکه در این دور برای شوراها بوده میتواند انتخابات مجدد و بازشماری تعداد فامیل های شان باشد یعنی اگر به هر اندازه تعداد فامیل بالا رفته باشد بهمان اندازه میتواند وجه مالی بیشتر دریافت کنند.
این برنامه با آنکه توسط وزارت احیاء و انکشاف دهات تطبیق و نظارت میگردد ولی عملاً برنامه در سطح ولسوالی توسط موسسه همکار تطبیق میشود. در ولسوالی مالستان موسسه همکار موسسه پاملرنه (CARE ) میباشد که دور اول را نیز همین موسسه تطبیق نمود.

تاریخ آغاز برنامه:

در شرایط نورمال و بدون برف باید تا یک و نیم ماه دیگر یعنی اوایل ماه دلو باید شروع گردد ولی چون ولسوالی مالستان یک ولسوالی دور افتاده و سرد سیر میباشد، فصل زمستان آن زود شروع میشود و نسبتاً زمستان طولانی هم خواهد داشت، بناءً کار عملی در فصل بهار آینده (1392) شاید شروع گردد. چون در فصل زمستان کار عملی صورت گرفته نمیتواند.  
تاکید نویسنده بر این است که در این دور مردم شریف مالستان باید نهایت دقت بخرج دهند و با جدیت بیشتر در انتخابات مجدد اعضاء شورا سهم بیگیرند و اشخاص خیِر و دلسوز را به عضویت شورا انتخاب کنند، پروژه های شان را بدقت انتخابات کنند و با کیفیت بیشتر تطبیق کنند. ازینکه این بار بیشتر روی ظرفیت سازی شورا ها کار خواهد شد سهمگیری فعال اعضاء شورا در پروگرام و برنامه های آموزشی بسیار مهم است. و باید توجه داشت که برای هر نوع اختلاف نظر، باید عاقلانه راه حل جستجو کرد زیرا هر نوع اختلاف که پروسه تطبیق برنامه را کند تر سازد خود یک اشتباه بوده و قریه را از انکشاف باز میدارد. باید بیدار بود که دور دوم برنامه در حال حاضر یک شانس طلایی برای ولسوالی مالستان است.  
برای آگاهی بیشتر خوانندگان مراحل مهم تطبیق برنامه در دور دوم برنامه همبستگی ملی را مختصراً مرور مینماییم.

مراحل تطبیق:

مراحل تطبیق دور دوم برنامه همبستگی ملی از انتخاب و شناسایی قریه شروع و تا تسلیم دهی شورا از طرف موسسه همکار به مدیریت ولایتی برنامه همبستگی ملی ادامه خواهد داشت.
انتخاب و شناسایی قریه / شورا
باید به خاطر داشت با وجود که برنامه در ولسوالی مالستان آغاز میگردد ولی این بدان معنی نیست که تمام شوراها مستحق دور دوم بودجه برنامه شناخته شوند. البته شورایی انتخاب میشود که در دور اول موفقانه وجه انکشافی (پول) خویش را بطور کامل و قناعت بخش مطابق به رهنمود عملیاتی برنامۀ همبستگی ملی به مصرف رسانیده باشد. یعنی در یک سخن، باید یک شورای موفق باشد و هیچ نوع مشکل از طرف اعضاء شورا در دور اول ایجاد نشده باشد. (امیدوارم که تمام شوراها عاری از چنین مشکل بوده و مستحق دور دوم برنامه شناخته شوند).

بسیج سازی مجدد قریه:

موسسه همکار در سطح قریه جات رفته در مورد اهداف برنامه، مراحل تطبیق، نقش و مسوولیت های شورای انکشافی قریه، تخصیص وجه انکشافی در دور دوم برنامۀ همبستگی ملی، ضرورت اشتراک زنان در همه مراحل پروژه، حفظ کرسی ها برای زنان در شورای انکشافی قریه، ضرورت سهمگیری مردم قریه در پروژه وغیره مسایل معلومات و آموزش خواهد داد. بعداز این آموزش و رضایت خاطر شورای انکشافی قریه با روش که از طرف کارمندان موسسه همکار  در نظر گرفته میشود یک سرشماری رسمی خانواده ها و فامیلین ساکن در قریه راه اندازی میگردد. تصدیق سرشماری خانواده ها باید از سوی شورای انکشافی قریه و مؤسسۀ همکار بسیار مهم و ضروری است.

انتخابات و ثبت شورای انکشافی قریه:

طی نشست دومی به سطح قریه یک کمیتۀ انتخابات از میان اهالی قریه انتخاب میگردد. این کمیته باید متشکل از تعداد مساویانۀ قشر ذکور و اناث اهالی قریه باشد. مؤسسۀ همکار اعضای کمیتۀ انتخابات را در مورد چگونگی برگزاری انتخابات شورای انکشافی قریه آموزش میدهد. و در نشست های دیگر مؤسسۀ همکار در مورد پروسۀ انتخابات، محل دقیق رأی دهی، واجد شرایط بودن رأی دهنده گان، معیارهای عضویت در شورای انکشافی قریه وغیره مسایل اعضاء کمیته را مطلع میسازد.
قابل یاد آوری است که هر کس میتواند عضویت شورا را کسب کند و باید بخاطر داشت که عضویت شورا یا ریاست و عضویت کلیدی شورا یک برتریت خواهی نیست و راهی نیست که کسی فکر کند که ازین طریق به نان و نوا میرسد. هیچنوع پولی به عنوان معاش و غیره به اعضاء شورا چه عضو عادی و چه اعضاء کلیدی داده نمیشود. این عضویت صرف برای خدمتگذاری است، یعنی کسیکه انگیزه خدمت به مردم را داشته باشد میتواند عضویت شورا را کسب کند. بناءً اگر خواسته باشیم یک شورای انکشافی فعال و کارا داشته باشیم که برای قریه کار و تلاش نماید باید مردم قریه کسی را برای عضویت شورا انتخاب کند که خصوصیت ذیل را داشته باشد:

  به صداقت و راستکاری اش مردم شک نداشته باشد؛ رضاکار و بی طمع باشد و هیچ نوع توقع معاش نداشته باشد؛ حد اقل سواد خواندن و نوشتن را داشته باشد.
 مورد احترام همه باشد؛  شخص با جرئت بوده و دارای منطق و استدلال باشد ؛ با انرژی باشد هیچگاه از رفت و آمد احساس خستگی نکند؛  و قت کافی برای انجام کارهای خیر و عام المنفعه داشته باشد؛  و غیره صفات نیک که مردم خود شان میتوانند تشخیص دهند. با داشتن چنین افراد با مشخصات و صفات فوق در یک شورا میتوان یک شورای انکشافی فعال و کارآ داشت.

تمرکز بیشتر بالای ظرفیت سازی شورای انکشافی قریه:

دراین دور تمرکز بیشتر روی ارتقاء ظرفیت شورای انکشافی صورت میگیرد. بعد از ایجاد و ثبت شورا تلاش صورت میگیرد تا اعضاء شورا در بخش های مختلف آموز ببینند. و بخش های عمده ای که باید اعضاء شورا آموزش ببینند عبارتند از:

·        آموزش پروسه اداری اعضاء کلیدی شورا
·        آموزش مدیریت مالی و حسابداری
·        آموزش مدیریت تهیه و تدارک
·        آموزش مدیریت مراحل اساسی در تطبیق پروژه
·        آموزش نحوه نظارت مشترک از جریان تطبیق پروژه
·        آموزش روش تفتیش از روند مصارف پروژه جهت حسابدهی و شفافیت بیشتر  
·        آموزش روش حفظ و مراقبت از پروژه 
·        آموزش مدیریت حل و فصل منازعات
·        آموزش مدیریت جلوگیری از حوادث یا کاهش خطرات
·        آموزش روش برقراری ارتباطات با موسسات خیریه، ارگانهای دولتی و سایر ارگانها
·        آموزش موضوعات دیگر که برای شورا مهم باشد

سپری نمودن یک دور این آموزشها بویژه آموزش های چون پروسه اداری ، مدیریت مالی و حسابداری و تدارکات برای اعضاء شورا حتمی و ضروری است و بدون سپری نمودن آن به شورای انکشافی اجازه داده نخواهد شد که پول برای پروژه شان دریافت کنند.

طرح پلان انکشافی قریه و بازنگری آن:

وقتی شورای انکشافی قریه مهارتها و تخنیک های اساسی لازم را در مورد ارزیابی نیاز های قریه فرا گرفتند، مؤسسۀ همکار با شورای انکشافی قریه در شناسایی همه نیازمندیهای انکشافی قریه همکاری مینماید و کوشش میشود که نیازمندی تمام اقشار جامعه – زنان ، معیوبین و سایر اقشار آسیب پذیر جامعه در نظر گرفته شود و تمام نیازمندیها بشکل پنج اولویت عمده خلاصه ساخته میشوند. در این مرحله پروژه های مورد نیاز شورا بعداز اولویت بندی و نظر به بودجه شورا مهمترین و ضروری ترین آن انتخاب و موسسه همکار اعضاء شورا را در برآورد و ترتیب پروپوزل (پیشنهادیه) همکاری مینماید.
ناگفته نباید گذاشت که تمام پروژه های که انتخاب میگردد عمدتاً زیر بنایی میباشند و نباید روی پروژه های مانند برق جنراتور یا سولر آفتابی و بعضی پروژه های دیگری که در لست منفی برنامه درج اند تاکید و پا فشاری صورت گیرد.

در جریان ترتیب پروپوزل (پیشنهادیه) اعضای شورای انکشافی قریه، اعم از زنان و مردان، نیز باید سهم فعال بیگیرند تا طرز آماده ساختن پیشنهادیه پروژه ها و تکمیل نمودن فورمه های لازم برنامۀ همبستگی ملی را بیاموزند.
مردم قریه در تطبیق پروژه و تمویل پروژه ها حد اقل ده فیصد ازمجموع مصارف پروژه را رسماً طی یک تعهد کتبی به عهده بیگیرند که بدون تقبل آن قریه مستحق کمک مالی برنامه همبستگی شمرده نمیشود. این سهم مردم قریه میتواند بشکل نقدی، جنسی یا کارگری در پروژه باشد.  
قابل یاد آوری است که پیشنهاد پروژه های مانند اعمار مکاتب، کلینیک ها یا شفاخانه ها و غیره قبل از آن که از سوی واحد مدیریت ولایتی برنامۀ همبستگی ملی منظور گردد ایجاب میکند که منظوری چنین پروژه ها از سوی وزارتهای مربوطه آن اخذ گردد. یعنی اگر پروژه شفاخانه باشد باید اول از طرف وزارت صحت عامه منظور گردد و یا اگر مکتب است از طرف وزارت معارف و...
بعداز منظوری پروژه بودجه مورد نظر توسط برنامه پرداخت و تطبیق فزیکی پروژه آغاز میگردد. و ممکن است تکمیل کامل یک پروژه زیر بنایی تا 12 ماه یا حتی بیشتر ازآن دوام کند. جریان تطبیق پروژه از طرف یک تیم نظارتی که قبلاً ایجاد شده نظارت میگردد.

بسته شدن و تسلیم دهی قریه:

وقتی همه پروژه های منظور شده تکمیل شد و تمام وجوه مالی شورا به مصرف رسید تمام اسناد شورا رسماً از طرف موسسه همکار به واحد مدیریت ولایتی همبستگی ملی تسلیم داده میشود.
آنچه که توقع میرود زمان تسلیم دادن شورا از موسسه همکار به واحد مدیریت ولایتی برنامه زمانی است که شورای انکشافی در مرحله پختگی رسیده است و بتواند به تمام موارد انکشافی رسیدگی نماید. باید بخاطر داشت این تسلیم دهی شوراها پایان کار نیست، شورای انکشافی قریه یک نهاد رسمی و راجستر شده دولت میباشد و سالها باقی خواهد ماند و طوریکه قبلاً تذکر یافت صلاحیت دارد در سطح یک قریه تمام برنامه های انکشافی را مدیریت و رهبری کنند و کمک های مالی را از مراجع کننده جذب کند. (وزارت احیاء و انکشاف دهات در تلاش است که این صلاحیت ها را در سطح کشور رسمی سازد تا تمام ارگانهای دولتی آنرا به رسمیت بشناسند). یک شورای موفق شورای خواهد بود که دارای اعضاء فعال بوده پروژه های شان را موفقانه با کیفیت عالی هر چه زود تر تکمیل نموده باشد و از موجودیت موسسه همکار استفاده نموده در پی آوردن جذب منابع مالی دیگر جدا از همبستگی ملی باشد. و این کار کاملاً امکان پذیر هم هست حتی ایجاد چنین زمینه ای یکی از وظایف موسسه همکار نیز میباشد.

وظیفه مردم و ارگانهای دولتی در تطبیق درست برنامه:

از آنجاییکه این برنامه از مردم برای مردم است همکاری مردم و ارگانهای دولتی در سطح ولسوالی شرط اساسی است، مردم میتوانند به طور ذیل در تطبیق برنامه کمک کنند: 
چون واضح است که این برنامه برمبنای کار مشترک با مساعی مشترک مردم قریه تطبییق میشود طبیعی است که اختلاف نظرها پیش خواهد آمد اما این وظیفه مردم است که با هر نوع قضیه هوشیارانه و با درک سالم برخورد کنند.

·        همیشه حضور و شرکت شان در تمام مراحل برنامه چشمگیر باشند
·        هیچگاه کوشش نکنند که مسایل شخصی و موارد سلیقوی را در کار برنامه دخیل کنند
·        با تمام مسایل با تعقل و تامل برخورد کنند
·        با کارمندان موسسه همکار کاملاً همکاری نمایند
·        همیشه منافع جمعی را بر منافع شخصی ترجیح دهند

حل به موقع هر تنش در سطح قریه (اگر رخ داده باشد) فرصت انکشاف و بازسازی را برای قریه بیشتر میسازد.
همکاری ارگانهای دولتی در سطح ولسوالی
چون این برنامه در پهلوی اینکه برنامه مردم برای مردم است از طرف دولت افغانستان نیز هست، اداره ولسوالی اعم از جناب ولسوال صاحب ، قوماندانی امنیه و سایر بخشهای ولسوالی باید از روند تطبیق برنامه خالصانه پاسداری کنند. و در هر جاییکه در روند کار سکتگی رخ میدهد همکاری اداره ولسوالی در حل آن شرط اساسی است. اداره ولسوالی برای تضمین کیفیت و تطبیق مناسب و نورمال برنامه لازم است در هر مقطع از زمان خود را از جریان تطبیق برنامه آگاه سازد. و در تامین امنیت کارمندان موسسه همکار ، اعضاء شورای انکشافی و سایر اعضاء قریه در پیشبرد کار برنامه از هر نوع تلاش دریغ نورزند.
در پایان از عموم مردم شریف مالستان تقاضامندم که از این فرصت استفاده موثر نمایند. مجمع استادان و تحصیل کرده گان مالستاننیز به عنوان همکار در پهلوی مردم شریف خود با سرا پا وعده همکاری میدهد و در صورت بروز هر نوع مشکلات در تطبیق برنامه میتوانید به هر یک از اعضاء این مجمع تماس بیگیرید، انشاء الله ما در حد توان مردم مارا در راستای خواستهای معقول و قانونی شان یاری خواهیم رساند. برای معلومات بیشتر در مورد برنامه همبستگی ملی علاقمندان میتوانند به این (http://www.nspafghanistan.org/indexdari.aspx       ) ادرس مراجعه نمایند.

" پایان"


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر