۱۳۹۱ آذر ۱۴, سه‌شنبه

جامعه مادر سالار!


کیهان فرهمند: امروز در کلاس بحث در مورد سیستیم مادر سلاری بود، سیستم که در جزیره سوماترا اندونزی حاکم است. این مقوله برایی من لا اقل جدید بود و چیزی که تا بحال در مورد آن چیزی نشنیده بودم و این فرهنگ و سیستم مرا بر آن داشت که این یاد داشت کوچک را بنویسم و در اختیار دوستان قرار دهم تا آن عده از دوستان که مثل من از چنین فرهنگ بی خبر است لااقل با خبر شوند.  جامعه مادر سالار (Matriarchal) به جامعه می گوید که در آن مادر همه کاره باشد. درست برخلاف سیستیم پدرسالار (Patriarch) که در آن پدر همه کاره است.

در این سیستم نان آور خانواده مادر است و همه چیز متعلق به مادر است. یعنی اینکه در این سیستیم مرد هیچگونه حق مالکیت ندارد و متکی به زن است. اگر کدام کاری انجام بدهد نیز مقدار پولی را که کمایی می کند باید بدهد به مادر زنش و خودش باید به خانه خواهرش برود و متکی به خواهرش است. در این سیستیم تنها مرد که مهم است و نقش مهمتری دارد، ماما (دایی) است. ماما وظیفه دارد که مواظب فرزندان خواهرش باشد. یعنی این که در قبال فرزندان خود مسوولیت ندارد و در قبال فرزندان خواهر خود مسوولیت دارد. خانه هایی سنتی مخصوص دارند و مالک این خانه ها مادران است و از مادر به دختر سپرده می شود، شوهر فقط تحت یک شرایط مخصوص در این خانه می اید و برایی خواب دوباره بر می گردد به خانه خواهرش. 

این سیستیم در کشورهایی چون مالزی ، اندونزی، نپال، بخشی از تبت و بعضی کشورهایی آفریقایی و جنوب شرقی حاکم است. نکته جالب آن این است که در بخشی از تبت و نپال زنان می توانند چند شوهر احتیار نمایند. 

عروس و داماد، جزیره سوماترا، اندونزی
رییس خانواده، کلاه که بر سر این زن است کلاه ریاست است
خانه هایی که در آن زندگی می کنند، هردو گوشه این خانه به معنی یک دختر است؛ یعنی اینکه به تعداد این دو گوشه ها این خانواده دختر دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر