۱۳۹۱ مهر ۹, یکشنبه

بصیر سیرت برنده جایزه معتبر حقوق بشری رسانه برای تغیر:


    بصیر سیرت برنده جایزه معتبر رسانه برای تغیر:
بصیر سیرت جایزه معتبر رسانه برای تغیر جهانی موسسه بین المللی تصویر و صدای امریکا را از آن خود کرد. این جایزه امسال به پنج فعال از کشور های جهان در عرصه حقوق بشر ، رسانه و هنر اهدا شده است. بصیر سیرت از افغانستان نامزد این جایزه شده بود و بتاریخ 30 سپتامبر 2012 رسمآ این جایزه را در دهکده صلح شهر نیویارک آمریکا از سوی مسولین موسسه مزکور دریافت نمود.


این جایزه بخاطر فعالیت چشم گیر وی در حوزه خبر رسانی حقوق بشری به وی اهدا گردیده است. بصیر سیرت جایزه تصویر و صدای امید در بخش رسانه برای تغیر ، حقوق بشر و عکاسی با گرایش حقوق بشری خویش را به صابره دختری که در ولایت غزنی از سوی افراطیون مذهبی به جرم دختر بودنش وحشیانه صد ضرب شلاق (دره) زده شده بود. اهدا کرد.

در مراسیمی که در دهکده صلح نیویارک بتاریخ 30 سیپتامبر 2012 برگزار شده بود در حضور دهها خبر نگار از کشور های جهان و دهها شخصیت برجسته حقوق بشری دیگر این جوایز به پنج فعال از جمله بصیر سیرت تقدیم گردید. این جایزه در بخش رسانه برای تغییر و حقوق بشر به اریک نیکولاس از آلمان، اسونتا وگورا – کشور کینیا ، فوینتس کرولاا کشور چیلی و به تام بوریل افریقایی تبار امریکا نیز تعلق گرفت.

بصیرسیرت از کودکی تا فراغت از دانشگاه:
بصیر سیرت در یکی از دور افتاده ترین نقاط کشور و در یکی از محروم ترین والسوالی های ولایت غزنی (مالستان)  در یک خانواده متوسط دیده به جهان گشود. وی دوران زیبای کودکی اش را در منطقه مالستان سپری نمود. مکتب ابتدایی را در نزدیک دهکده خود آغاز کرد و بعدآ براثر نابسامانی اوضاع امنیتی در منطقه همراه باخانواده اش رهسپار غربت گردیده مدتی را در کشور همسایه با زنده ماندن مشت و پنجه نرم کرد، در جریان مهاجرت به ادامه تحصیل پرداخت. درنهایت در سال 1999 از لیسه فیضیه فارغ التحصیل گردید.



بعد از فراغت از صنف دوازدهم موفقانه کانکور را سپری نموده وارد دانشگاه کابل گردید و در سال 2005 از رشته تیاتر و سینما دانشکده هنر های زیبا دانشگاه کابل با درجه عالی فارغ التحصیل گردید. بعد از فراغت با عشق و علاقه فراوان عملآ وارد عرصه فلم سازی ، عکاسی ، خبرنگاری وفعالیت حقوق بشری گردید. وجسورانه در عرصه های فوق قدم گذاشت.
آقای سیرت زمانیکه مصروف تصویر برداری فلم مستند در مورد زندگی زنان ولایت نورستان بود، در همین ولایت از سوی طالبان گرفتار گردید وبا مرگ مشت و پنجه نرم کرد. ایشان با شجاعتی که داشت موفقانه بعد از ده روز اسارت از زندان طالبان موفق به فرار گردید و جان سالم بدر برد. آقای سیرت بعد از اسارت و فرار از چنگ طالبان تا کنون زندگی را همراه با دهها تهدید سپری نموده و تاحال خویش را زنده نگهداشته است.

فعالیت های هنری:
بصیر سیرت فعالیت های هنری خویش را ابتدا ازخوشنویسی و نقاشی در دیار غربت آغاز کرد وبرای اولین بار مصروف خوشنویسی سنگ های قبر گردید ، بعد از مدتی کورس آموزش خوش نویسی را برای علاقه مندان این هنر ایجاد کرد و رسمآ منحیث یک استاد خوش نویس کارش را آغاز نمود. وی تا آخرین لحظات زندگی در غربت برعلاوه دروس مکتب مصروف آموزش خوشنویسی برای جوانان و نوجوانان بود، تعدادی زیادی از نوجوانان را با هنر خوشنویسی ابتدای آشنا ساخت. این فعالیت هایش زمانی ادامه داشت که خودش مصروف ادامه تحصیل دوران متوسطه بود.



بعداز فراغت از دانشگاه کابل منحیث یک هنرمند حرفه ای عملآ کارش را آغاز کرد، وی برعلاوه فلم سازی مستند و کوتا ، عکاسی را نیز با جدیت تعقیب نمود و موفقیت بزرگی در این عرصه کسب نمود، طوریکه به یکی از عکاسان مطرح مبدل شد  در حقیقت در عرصه عکاسی حضور فعالی داشته و نمایشگاه های بزرگ شخصی و گروهی را با موضوعات گوناگون چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور راه اندازی نموده است یکی از بزرگترین نمایشگاه های شخصی وی نمایشگاه حقوق بشر بود که درکابل برگزار گردید و این نمایشگاه اولین قدم بسوی حقوق بشر بود و عملآ در عرصه حقوق بشر رسانه ای قدم گذاشت و موفقیت های بزرگی را نصیب خود ساخت. چنانچه دریافت جایزه حقوق بشری رسانه برای تغیر جهانی را یکی از بزرگترین موفقیت های حقوق بشری اش می توان محسوب کرد.

بصیر سیرت از سال 2004 بدین سو به عنوان عکاس خبری با رسانه های مختلف داخلی و بین المللی همکار بوده است. او عکس های متعددی از موضوعات حقوق بشری و اجتماعی از نقاط مختلف افغانستان گرفته است؛ حتی به ناامن ترین ولایات افغانستان سفر و بارها با تهدید مرگ، دست و پنجه نرم کرده است.

در کنار این که رویدادهای خبری، جایگاه ویژه ای در کارنامه کاری این عکاس افغان دارند، گنجینه عکس های آقای سیرت، مملو از عکس های بی نظیری از بافت زندگی اجتماعی- فرهنگی اقوام مختلف افغانستان است. او مدیر مسئول مرکز عکاسی خبری چشم سوم است و تاکنون نمایشگاه های متعدد عکاسی در داخل و خارج از افغانستان برگزار کرده است.
جدیدترین نمایشگاه عکاسی وی، افغانستان جدید از چشم افغان هاست که از سال گذشته تا کنون به شمول ولایات افغانستان در چندین کشور اروپایی نیز در حال برگزاری است.



هنرمند توانا فیلم های زیادی را در افغانستان کارگردانی نموده و یا با کارگردانان مشهور و بین المللی همکاری داشته است و از بهترین کار های وی ، شبهای کاریکاتوریست، تا الفبا، صدای شهر فلو والفبای کولی در بخش داستانی کوتا، افغانستان کوچک، کوچه پرندگان خانه من است و زیرچشمان بودا از کارهای مستند میشه یاد کرد.
فیلم های افغانستان کوچک و کوچه پرندگان خانه من است در جشنواره های بین المللی به نمایش گزاشته شده اند و به زودی در جشنواره لایف زیک ، آرت داکومینتا اروپا و آسیاتیکا در روم ایتالیا در بخش مسابقه فیلم ها کوتا به نمایش گزاشته میشود.
آقای سیرت در رشته عکاسی و مخصوصآ فوتوژورنالیزم افرادی زیادی را آموزش داده است. اکنون دهها عکاس موفق براساس همکاری و رهنمایی ایشان وارد خانواده مطبوعات و بالخصوص عکاسی خبری گردیده اند و هرکدام به چهره های موفق در عرصه عکاسی مبدل شده اند.

فعالیت های حقوق بشری:
از برجسته ترین فعالیت های او در زمینه های حقوق بشر، دفاع از آزادی بیان و اندیشه و ترویج مبانی و فرهنگ دموکراسی خواهی می توان به برگزاری هفته حقوق بشر با موضوعات آزادی بیان و جرایم جنگی در طول 2 سال اشاره کرد. هفته حقوق بشر با موضوع حقوق و آزادی های زنان، برای سومین سال متوالی، توسط او در کابل برگزار گردیده است .
 آقای سیرت در وبلاگ نویسی حقوق بشری نیز چهره ای آشنا در میان وبلاگ نویسان افغان است. او در دو وبلاگ فارسی و انگلیسی زبان حقوق بشر، به نشر گزارش های حقوق بشری افغانستان می پردازد. در کنار این همه فعالیت های مهم و اساسی وی نوشته های زیادی را به نشر سپرده و سال های اول حکومت کرزای نوشته هایش در هفته نامه ها، مجلات و روزنامه های داخلی و خارجی به نشر سپرده شده است و گزارش های بی طرفانه اش مورد تحسین دوستان عرصه مطبوعات و جامعه هنری افغانستان قرار گرفته است.



سالهای که این جوان به حیث فعال رسانه ای ایفای وظیفه نموده بار ها مورد حملات شوم دشمنان آزادی بیان و مردم افغانستان قرار گرفته و یکی از تجربیات تلخ این جوان اختطاف وی توسط طالبان در سال 2004 ولایت نورستان است وی که سالهای زیادی در عرصه جامعه مدنی، رسانه ها، حقوق بشر، هنر و فرهنگ کار کرده است بدون شک در حکومت داری و دموکراسی نقش ارزنده ای داشته و این فعالیت های خستگی ناپذیر وی را به دشمنان افغانستان آشنا ساخته و باعث بروز اتفاقات سخت ویرانگر تروریستان قرار گرفته است و لت خوردن های که در تاریخ عکاسی افغانستان به بصیرسیرت مربوط میشود فراموش همکاران جامعه ای رسانه نمیشود و جای بسا خوشحالی است که از دم مرگ و صد خوشبختانه با زیرکی توانست از مرگ بگریزد و تا امروز فعالین رسانه ای افغانستان و جهان را یاری رساند.

     نوشته : حفیظ بشارت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر