۱۳۹۱ شهریور ۲۰, دوشنبه

عبدالحمید غریبیار

عبدالحمید فرزند قربان علی در قریه مزار مکلی ــ میرآدینه مالستان در سال 1345 ه ش متولده شده است. وی همانند سایر کودکان نزد ملای مسجد رفت تا قاعده بغدادی را بیاموزد. در تابستان ها همراه با پدر خویش همکاری میکرد. وی از همان دوران کودکی به کارهای روزمره زندگی قدم گذاشت و انواع کار های دهقانی را آموخت. بعد در سن هفت سالگی شامل مکتب میرآدینه گردید و تا صنف ششم با درجه عالی ادامه داد، تا اینکه انقلاب شد و مکتب بر روی مردم بسته شد. بعد از آن چند بهاری را در کابل سپری کرده است و در سن جوانی عازم ایران گردیده. وی از اینکه صدای رسایی داشت در همان دوران مکتب به خوانش سرود ها علاقمند بود از همین رو توانست جرئت و توانایی خاص را به وجودش احساس کند. غریبیار در ایران بعضی آلات موسیقی را بصورت پراگنده آموخت و در همانجا به غزل خوانی های جذاب پرداخت تا اینکه دوباره به وطن برگشت و در کنار سایر هنرمندان به آواز خوانی هایش ادامه داد. غریبیار از آوان جوانی به خواندن دو بیتی هزاره گی علاقه داشت و این علایق اش را بیشر در سالهای اخیر که زمینه برای رشد آن مهیا گردید تبارز داد.
غریبیار در مراسم های خوشی و شادمانی و همچنان مراسم های کلان که به مناسبت های گوناگون برگزار می گردید اشتراک میکند و همین امر باعث شد که علاقمندان آواز وی در گوشه و کنار مالستان بیشتر شود. وی بر علاوه اینکه به کیبورد و تبله دسترسی دارد و آهنگ های زیبای را به علاقمندان اش تقدیم میکند، یک هنرمند تیاتر با تجربه نیز می باشد. وی از بازیهای کاکی پیرک گرفته تا اینکه اولین فلم را که توسط هنرمندان قریه مزار ثبت و به علاقمندان اش سپردند میتوان نامبرد.
 دقیقا بیادم هست وقتی این فلم وارد بازار گردید کمپیوتر کاران در بازار میرآدینه به رایت کردن سی دی نمی رسیدند. آن فلم که در دو قسمت تهیه شده بود بنام (گذشت زمان) یاد میشد. غریبیار در این فلم نقش کلیدی را بازی کرده بود.  از سوی هم نقش تیاتر را برای اولین بار در جشن روز معلم بخوبی اجرا کرد که برای سالهای بعد از آن ازتمام نقاط مالستان در این روز حضور می یافتند. فلم دیگری که وی بازی کرده است بنام ( زهر در پنهان ) میباشد که در آن هم نقش کلیدی فلم را بخود اختصاص داده است. این فلم نیز محصول میرآدینه میباشد.
غریبیار طبع شاد و دوست داشتنی دارد. وقتی برای اولین هم با وی برخورد نمایی احساس رسمی بودن را نمیکنی و ساده و بی آلایش با برخورد صمیمانه اش انسان را مجذوب می سازد. وی فعلا در بازار میرآدینه دکان دارد و مشغول در آنجا می باشد.
تشکر از روح الله الهام. منبع: وبلاگ میرادینه مالستان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر